Wat is LNG?

LNG, voluit Liquified Natural Gas, is vloeibaar gemaakt aardgas. Het volume van LNG is bij een gelijke energiehoeveelheid ongeveer zeshonderd maal kleiner dan van gewoon aardgas. Deze volumereductie maakt het mogelijk het gas goed te transporteren en in tanks op te slaan. Vloeibaar aardgas wordt op veel plaatsen in de wereld geproduceerd bij verschillende aardgasbronnen. Wanneer het aardgas uit de bodem komt moet het eerst worden ontdaan van verschillende stoffen om daarna een zo hoog mogelijk methaangehalte te behouden. Door het aardgas af te koelen tot -162 ˚C en verschillende stoffen te verwijderen bestaat het vloeibare aardgas voor minimaal 98% uit methaan.

De voordelen van het rijden op LNG:
- LNG-trucks zijn nóg een stuk schoner dan Euro-VI dieseltrucks
- LNG-trucks zijn tot 75% stiller dan dieseltrucks(PIEK-gecertificeerd)
- LNG is veiliger dan vele andere brandstoffen
- De LNG-truck is kostenbesparend. Elke kilometer weer!

De brandstof LNG verschilt van de brandstof CNG, voluit Compressed Natural Gas, gecomprimeerd aardgas. Het aardgas wordt daarvoor aan het gasnet onttrokken om met behulp van een compressor te worden samengeperst tot en druk van circa 200 bar. Aardgas wordt gecomprimeerd zodat het minder ruimte in beslag neemt. De energiedichtheid van CNG is lager dan dat van LNG, waardoor er ongeveer 3,5 maal minder ver kan worden gereden met een vergelijkbaar tankinhoud.

Voordelig

De productie van LNG is eenvoudiger en kost minder geld dan de productie van diesel uit aardolie. Dit is een van de redenen waardoor de prijs van LNG lager is dan de prijs van diesel aan de pomp. Rijden op LNG/Bio-LNG is goedkoper dan rijden op diesel en levert een brandstofkostenbesparing op van 2 tot 3 cent per kilometer. Een truck op LNG/Bio-LNG heeft een actieradius van 750 km en met de plaatsing van een tweede LNG-tank is de actieradius ruim 1300 km.

Schoon transport

Een truck die rijdt op LNG/Bio-LNG voldoet aan de strengste internationale milieunormen. De verbranding van vloeibaar methaan levert minder schadelijke emissie op dan de verbranding van diesel of benzine. Bijkomend voordeel is dat deze trucks de internationale milieuzones van steden mogen binnenrijden. Zo worden boetes voorkomen en is een investering in dure roetfilters niet meer nodig. Een truck op LNG/Bio-LNG bereikt een nog betere norm dan Euro-VI. Daarnaast levert het rijden op Bio-LNG een CO2-reductie op van 80% in de keten.

Geluid

Ten aanzien van het maximaal te produceren geluid van trucks gelden steeds strengere regels. Voornamelijk het distributievervoer heeft hier veel mee te maken. Om een flexibele aanvoer en afvoer van producten te kunnen organiseren dient de truck stil te zijn. De truck op LNG/Bio-LNG heeft een PIEK-certificaat. Dit betekent dat laden en lossen met deze truck op meer tijdstippen is toegestaan. De inzet van deze trucks kan dus veel flexibeler plaatsvinden. Een LNG/Bio-LNG truck is maar liefst 70% stiller dan een vergelijkbare dieseltruck.

Veiligheid

Het produceren, vervoeren, tanken en rijden op LNG/Bio-LNG is uitermate veilig. Van oudsher heerst een diepgewortelde angst voor gas. Aardgas is brandbaar en dus gevaarlijk, net als autogas/LPG, diesel en benzine. De laatste drie genoemde brandstoffen zijn zwaarder dan lucht. Wanneer ze met de buitenlucht in aanraking komen blijft het in de omgeving hangen of in plassen op de grond liggen. Als er dan een vonk vrijkomt kan de brandstof ontsteken. LNG/Bio-LNG is pas brandbaar wanneer het opwarmt en verdampt. In gasvormige conditie is aardgas lichter dan lucht en stijgt het op, weg van een mogelijke ontstekingsbron.


LNG is de opstap voor Bio-LNG

Bio-LNG is vloeibaar gemaakt biogas. Ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben het mogelijk gemaakt om ook uit andere bronnen methaan te verkrijgen. Het gas dat ontstaat na vergisting van bijvoorbeeld mest of huisvuil heet biogas. Rolande LNG levert Bio-LNG dat wordt geproduceerd uit biogas van bijvoorbeeld stortafval, afvalwaterzuiveringen of vergistingsinstallaties. Het biogas wordt opgevangen, gereinigd en vloeibaar gemaakt. Dit proces zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 80% over de gehele keten. Met de overstap naar biogas maken we dus geen gebruik meer van fossiele producten. Duurzaam rijden is hiermee ook haalbaar voor het zware wegtransport.

De chemische eigenschappen van LNG en Bio-LNG zijn vrijwel gelijk. De bron is het grote verschil. Ook een truck kan op zowel aardgas als biogas rijden. Beiden hebben een hoog methaan gehalte van ongeveer 98%. Ook is de brandstof in beide gevallen vloeibaar gemaakt door het te koelen naar -162˚C.