De LNG-truck

Truckfabrikant IVECO loopt op dit moment voorop als het gaat om de technologie van aardgastrucks in de range tot 330pk. IVECO is marktleider in het segment van LNG-trucks in Nederland. Inmiddels rijden er ruim 100 van deze voertuigen op de Nederlandse wegen. Deze tanken dagelijks bij de tankstations van Rolande LNG.

De voordelen van een LNG-truck nogmaals op een rijtje:
- Kostenbesparend, elke kilometer weer!
- LNG-trucks zijn nóg een stuk schoner dan Euro-VI dieseltrucks
- LNG-trucks zijn tot 75% stiller dan dieseltrucks(PIEK-gecertificeerd)
- LNG is veiliger dan vele andere brandstoffen

Kostenbesparing

Transportondernemers en wagenparkbeheerders staan ermee op en gaan ermee naar bed; de kilometerkostprijs van de voertuigen. Er wordt gerekend in cijfers/verschillen achter de komma. Het is bijna ongelooflijk maar realiteit: de LNG-truck bespaart vóór de komma!

Een moderne gasmotor, de basis van een LNG-truck, laat over de hele linie een verbruik zien dat lager is dan het verbruik van een dieseltruck. Daarnaast is de prijs van een kilogram LNG lager dan de prijs van een liter diesel. Dit heeft grote voordelen voor de Total Cost of Ownership van een LNG-truck.

Nóg schoner dan Euro-VI diesel

Dieseltrucks die voldoen aan de Euro-VI emissienorm zijn zeer schoon qua uitstoot van schadelijke stoffen. De LNG-truck gaat echter nog een paar stappen verder, zonder toepassing van AdBlue of een roetfilter! De CO2-emissie van de LNG-truck is 15% lager dan een vergelijkbare Euro-VI dieseltruck. De uitstoot van NO is 55% lager en de fijnstof-emissie is nagenoeg nihil(93% lager).

Ongelooflijk stil

Een LNG-truck is 75% stiller dan een dieseltruck met vergelijkbaar vermogen. Hierdoor is het mogelijk om met deze truck vóór de ochtendspits of na de avondspits de binnenstedelijke gebieden in te rijden om winkels te bevoorraden. De IVECO Stralis LNG-truck is hiervoor Piek-gecertificeerd.

Brandstoftanks

De alluminium brandstoftanks zijn rond, dubbelwandig vacuüm geïsoleerd en worden geproduceerd door CHART, een partij met jarenlange ervaring met cryogene stoffen en LNG. Door de dubbelwandige tank blijft de vloeistof zo lang mogelijk koud om opwarming en daarmee drukverhoging zo lang mogelijk uit te stellen.
Een volle tank blijft ruim 10 dagen zonder problemen staan, alvorens de druk te hoog wordt en hij moet afblazen. Bij een normale operatie van de LNG-truck zal dit zich nooit voordoen. 

Warmtewisselaar

De warmtewisselaar is een belangrijk onderdeel van de LNG/LBG truck. Omdat de motor het gas op 7 bar druk wil ontvangen voor optimale verbranding en resultaat, worden de warmtewisselaar en drukregelaar toegepast. De warmtewisselaar zorgt voor opwarming van het koude gas, waardoor de vloeistof verdampt en gasvormig wordt. De drukregelaar stemt de druk af en zo krijgt de motor altijd de juiste hoeveelheid gas.